Kleine beetjes, Groot geluk!

Stichting Vienna wil het leven van mensen met een beperking verrijken door ze te laten paardrijden. Elke keer is het bijzonder om de interactie tussen mensen en dier te zien en de vreugde die mensen met een beperking ervaren als ze kunnen paardrijden. Dat beetje geluksgevoel, daar gaat het om! Paardrijden heeft belangrijke therapeutische effecten. Het rijden is immers goed voor conditie en lichaamshouding. Ook versterkt het paardrijden de zelfbewustheid en de eigenwaarde van de ruiters.

Organisatie

Stichting Vienna biedt mensen met een verstandelijke of geestelijke beperking de mogelijkheid om paard te rijden. Dankzij de speciaal opgeleide instructeurs en de vele hulpmiddelen is het voor kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking mogelijk de ontspannende en therapeutische werking van het paardrijden te ervaren. Op een speelse wijze worden tal van aspecten van lichamelijk, verstandelijk of sociaal functioneren bij de ruiters bevorderd en wordt de eigenwaarde sterk verbeterd. Er wordt met kleine lesgroepen gewerkt en vrijwillige begeleiders helpen zonodig bij de paarden en de ruiters. Voor de diverse handicaps zijn allerlei aanpassingen ontwikkeld, bijvoorbeeld aan zadels of teugels en er zijn hulpmiddelen voor het op- en afstijgen.

Waar staan wij voor?

Missie Het doel van de stichting is om paardrijden mogelijk te maken voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Uitgangspunt hierbij is het bevorderen van het welzijn en de verantwoorde omgang met het paard. Paardrijden zorgt ontspanning en plezier bij de doelgroep. Ook draagt het bij aan het gevoel van eigenwaarde en het versterkt de band met de natuur. Het fysieke contact met het dier werkt stimulerend op de algehele conditie. De interactie tussen mens en dier is geweldig.
Kernwaarden Als medewerkers van de stichting hebben we een aantal dingen met elkaar afgesproken over hoe wij werken bij Vienna. Dit noemen wij onze kernwaarden. Het is als het ware een belofte die we hebben afgelegd: zo willen wij met elkaar omgaan, en zo willen wij met onze klanten omgaan.
Klantgerichtheid De tevredenheid van onze ruiters is ons uitgangspunt in ons handelen. We kennen onze ruiters en zij kennen ons.
Vertrouwen Vertrouwen is de basis bij alles wat we doen, in onze visie, ons gedrag en onze werkwijze. Wij willen een duurzame relatie opbouwen met onze ruiters.
Respect Ieder mens wordt persoonlijk en als waardevol en uniek persoon behandeld. Respect voor zowel mens en dier; dat is waar het volgens ons om draait.
Plezier Paardrijden is in eerste instantie een plezierige, recreatieve bezigheid. Voor de ruiters betekent dit even weg te zijn uit de alledaagse sleur.
Professioneel Gedreven en gekwalificeerde medewerkers die plezier en voldoening halen uit het uitoefenen van hun vak en hier ook voor staan. Elke dag is erop gericht om nog beter te worden in ons vak door samen te werken en te leren van anderen.

Beleidsplan
Beleidsplan 2018
In dit plan staan onze doelen en wensen voor de komende tijd en ook de richtlijnen waar we ons aan willen houden. Natuurlijk zal de wereld om ons heen veranderen, des te belangrijker is het om een eerlijk kompas te hebben waarop wij koersen. Heeft u vragen over ons beleid of het beleidsplan? Wij staan open voor suggesties en beantwoorden uw vragen graag.
Projectplan
Projectplan Dagcentrum 2018
Jaarcijfers
Jaarbalans 2017
Jaarbalans 2016

ANBI

Sinds 6 juni 2013 mag Stichting Vienna zich officieel ANBI noemen. ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling. Een instelling ontvangt pas een ANBI wanneer de activiteiten voor minstens 90% ingezet worden voor het algemeen nut. Het is een groot compliment dat het doel van Stiching Vienna door de belastingdienst wordt erkend. Daarnaast zitten er ook voordelen aan het hebben van een ANBI-status. Voordelen ANBI Een instelling met ANBI hoeft geen erf- of schenkbelasting te betalen over erfenissen en schenkingen. De uikeringen die een ANBI doet, zijn vrijgesteld van schenkbelasting, wanneer zij in het algemeen belang zijn. Ook voor u zijn er voordelen wanneer u schenkt aan een ANBI. U mag uw schenking of gift namelijk aftrekken van de inkomsten- of vennootschapsbelasting, mits dit voldoet aan de voorwaarden die de belastingdienst daar aan stelt.
Gegevens ANBI
Stichting Vienna
Vestigingsplaats: IJmuiden
Begindatum: 06-06-2013
RSIN: 852875162

De geschiedenis van Stichting Vienna

Een reis door de historie van onze geschiedenis.

6 juni ANBI-status

Stichting Vienna mag zich vanaf vandaag officieel ANBI noemen. ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling. Een instelling ontvangt pas een ANBI wanneer de activiteiten voor minstens 90% ingezet worden voor het algemeen nut.

20 november Website online

Op 20 november 2013 om elf uur heeft Elvira Wesseling de nieuwe website feestelijk gelanceerd. De website is een mooie nieuwe en grote stap in de realisatie van haar droom

15 december Opening winkel

Eindelijk is het zover. Op maandag 15 december 2014 opent Stichting Vienna haar eigen winkel met brocante, curiosa en antiek onder de naam Vienna La Brocante, Antiek & Curiosa.

26 februari Eerste aanmelding

Stichting Vienna is trots! Afgelopen week was de eerste aanmelding van een ruiter een feit!

17 maart Rabo Dichtbijfonds

Het Rabo Dichtbijfonds levert een bijdrage aan de nieuwe knielwagen.

20 mei Speciale donatie

Rianne van 'Boer zoekt vrouw' doneert spullen aan Stichting Vienna

16 augustus Pre-Sail

Van oudsher gaat een paard al heel goed samen met een stoomboot, maar tijdens Pre Sail ging het nog net even anders. Stichting Vienna mocht meevaren met zeesleper Elbe.

1 mei Bestuurswisseling

Op 1 januari is er een nieuw bestuur aangetreden. Het oorspronkelijke bestuur heeft, conform afspraken, de bestuurstaken overgedragen aan een nieuwe bestuur.

1 maart Dagcentrum?

Er vormen zich langzaam plannen tot het opzetten van een dagcentrum.

1 mei Nieuwe website

Stichting Vienna lanceert nieuwe website.